Vanilya.nl

home » zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (SEO) komt neer op het verbeteren van diverse aspecten van en rond een website, om deze website beter te laten presteren binnen de resultaten van de zoekmachines. Je kunt stellen dat juiste toepassing van SEO leidt tot meer bezoekers op de website met een toename van het aantal conversies (acties zoals aankoop, aanmelding, offerteaanvraag etc) als gevolg.

In dit geval staat de prestatie van de website gelijk aan de hoogte waarop de website binnen de (onbetaalde) resultaten te vinden is. Hoe hoger de website staat, des te groter de kans dat men besluit de website te bezoeken. Wanneer een website niet hoog genoeg wordt gevonden in de zoekmachines - bijvoorbeeld pas op de 2e pagina van de resultatenlijst van Google - dan nemen de bezoekersaantallen (traffic/verkeer) enorm af. Dit betekent dat concurrenten die beter 'ranken' in Google jouw potentiële klanten krijgen. SEO heeft dan ook tevens tot doel de doelgroep beter in staat te stellen om de website te vinden.

"Zoekmachine marketing (SEM) heb je in een betaalde vorm en een onbetaalde vorm. De betaalde vorm noemen we zoekmachine adverteren (via bijvoorbeeld Adwords). De onbetaalde vorm zoekmachine optimalisatie (SEO)."

Zoekmachine optimalisatie is dus onbetaalde zoekmachine marketing. De activiteiten kosten vaak wel een veel tijd en energie, maar leveren ook een hoop op. Deze vorm van internet marketing loopt niet af op het moment dat het budget op is of wordt stopgezet. Optimalisatie werkt vele malen langer door. Daarbij trek je op natuurlijke wijze bezoekers en dus potentiële klanten naar je website, met vaak een hogere conversie (aantallen die overgaan tot de gewenste actie) tot gevolg.

Voordelen en nadelen betaalde en onbetaalde traffic:

Betaald Onbetaald
Voordelen: Voordelen:
Snel resultaat Hoge(re) conversie
Hoge positie zoekmachine resultaten gekoppeld aan looptijd campagne Langdurig hoge(re) posities binnen zoekmachine resultaten
Meetbaar Meetbaar
Baas over budget Leidt tot verbetering algehele website

Nadelen: Nadelen:
Kost geld (afh. van CTR en kwaliteitscore) Kost tijd (en tijd kost geld)
Lage(re) conversie Langzaam resultaat (wel zeer waardevol)
  Geen echte garanties

Zoekmachine optimalisatie is verdeeld over meerdere componenten waarvan content (teksten), techniek (indexatie) en omgeving (links/branding/traffic) de belangrijkste zijn.

Mijn eigen websites zijn allemaal in balans, waarbij de optimalisatie van de pagina's niet ten kostte is gegaan van het gebruikersgemak en plezier van mijn bezoekers. Dit is een belangrijk aspect van SEO waar het in het verleden nog wel eens mis ging. Hoe vaak kom je niet websites tegen met totaal onleesbare informatie. Dit soort sites kwam je vaak wel hoog in de resultatenlijsten tegen. Dit is nu gelukkig anders. Een website moet voldoende content bevatten en ook in een uniek doel voorzien. De content biedt een meerwaarde en de zoekmachines belonen dit. Het linkprofiel speelt samen met de unieke content de grootste rol bij SEO. Een gezond linkprofiel levert de best resultaten op.

Verder bestaat zoekmachine optimalisatie uit een set met randvoorwaarden waar een site aan moet voldoen om optimaal te 'scoren' binnen de zoekmachine resultaten. Alle randvoorwaarden dragen bij aan een optimaal presterende website. Niet alle randvoorwaarden wegen echter even zwaar. Sommige acties die je rond SEO uitvoert, kosten veel tijd en leveren weinig op. Andere acties heb je zo doorgevoerd, en zijn zeer effectief.

Ik ben zeer ervaren met het ranken op bepaalde relevante zoekwoorden. Ik doe geen absurde en onhaalbare beloftes. Vooraf bepalen we samen de werkzaamheden. Een deel van deze werkzaamheden zal standaard (technische) SEO zijn, waaruit verbeterpunten van de website naar voren komen. Verder stellen we in overleg de focus keywords samen, dit zijn de zoekwoorden waar je uiteindelijk in de zoekmachines op gevonden moet worden om mee te doen. Deze werkzaamheden bevatten linkbuilding (het leggen van online relaties tussen de eigen websites en relevante websites van betrokkenen binnen het speelveld).

Aandachtsgebieden zoekmachine optimalisatie:

Zoekwoorden onderzoek » Keyword analyses
Concurrenten onderzoek » Wie vissen in dezelfde vijver
Technische factoren » Validiteit website
Inhoudelijke factoren » Tekstueel / Content is king
Externe factoren / Sociale factoren » Linkbuilding / Website in verhouding met de omgeving

Nog geen bedrijfswebsite? Ik houd bij ontwerp en bouw al rekening met zoekmachine optimalisatie. Geen website gaat live voordat deze voldoet aan de diverse SEO randvoorwaarden die tijdens de bouwfase relevant zijn. Na oplevering is het werk nog niet klaar. Dan begint het vaak pas. De meeste energie bij zoekmachineoptimalisatie zit in linkbuilding; het creëren van waardevolle en relevante inkomende links naar de website. Vaak is dit een uitdagende (en tijdrovende) klus, want een enorm interessante contentwebsite krijgt eerder een inkomende link dan een commerciële bedrijfswebsite.

Ik geef advies rond SEO en voert zelf optimalisatie van websites uit. Het advies is gebaseerd op jarenlange praktijkervaring opgedaan met mijn eigen websites die zeer goed presteren binnen de zoekmachines. Het spreekt voor zich dat ik hierbij alleen binnen de geoorloofde kaders werk en mij niet inlaat met grey-hat of zelfs black-hat technieken. Ik streef naar resultaten op lange termijn, en daar passen betwijfelswaardige trucs niet bij.

Zoekmachine optimalisatie bij Vanilya betekent: