Vanilya.nl

home » zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren

In Nederland is Google de meest populaire zoekmachine, gevolgd door Bing. Niet verwonderlijk dat de meeste bezoekers van je bedrijfswebsite dan ook via Google binnenkomen. Google is daarom ook bij uitstek geschikt om betaald te adverteren. Google heeft hiervoor een eigen platform voor adverteerders; Google Adwords.

Zoekmachine marketing heb je in een betaalde vorm en een onbetaalde vorm. De betaalde vorm noemen we zoekmachine adverteren, de onbetaalde vorm zoekmachine optimalisatie (SEO).

Google Adwords

Google Adwords werkt volgens een simpel principe: Na aanmelding maak je een campagne aan. Deze campagne vul je met advertenties. Bij deze advertenties verwerk je duidelijke omschrijvingen met relevante zoekwoorden. Google toont de advertentie(s) alleen wanneer er zoekacties rond de zoekwoorden worden uitgevoerd. De advertenties worden verder getoond op basis van relevantie én via een biedsysteem.

Betalen per klik

De adverteerder betaald bij Google per klik op de advertentie. De hoogte van de prijs per klik wordt bepaald door meerdere factoren. Deze kwaliteitscore van Google is uitgewerkt in een systeem dat vooral de relevantie tussen de website waarnaar verwezen wordt en de inhoud van de advertentie beoordeelt. Bij een hoge kwaliteitscore kun je zeer betaalbaar adverteren via de zoekmachine Google. Bij een lage kwaliteitscore dient het budget hoger te zijn wil Google de advertenties toch tonen. Aangezien de resultaten van de campagnes altijd direct meetbaar zijn, is het makkelijk de budgetten te beheren en beheersbaar te houden.

Voordelen en nadelen betaalde en onbetaalde traffic

Naast Google hebben ook de andere zoekmachines een soortgelijk advertentie platform. In grote lijnen werken deze op dezelfde wijze.

Na de klik

Dat wat na de klik plaatsvindt is belangrijker dan de klik zelf. Een bezoeker via de zoekmachine - op betaalde wijze - aan te zetten tot de actie om de eigen bedrijfswebsite te bekijken is pas het begin. Het gaat vooral om wat er op de website zelf gebeurt. Hier staat de optimale landingspagina centraal. Een optimale landingspagina is niet meer dan een pagina op de website die precies biedt wat de advertentie vooraf beloofd heeft en wat de bezoeker dus verwacht. Daarbij moet deze pagina op slimme wijze de bezoeker aanzetten tot het ondernemen van een actie of handeling (ook wel conversie genoemd). Dit varieert van een aanmelding op een elektronische nieuwsbrief tot de afname van een product of dienst.

Campagnebeheer

Ik heb veel ervaring met het opzetten, bedenken en onderhouden van betaalde campagnes. Samen met input van de opdrachtgever worden kwalitatief sterke campagnes gelanceerd. Budgetten zijn inzichtelijk en daardoor zijn resultaten makkelijk te koppelen aan de betaalde advertentie uitgaven. Daarbij is er ruime ervaring met het bedenken en ontwerpen van optimale landingspagina's; pagina's die bezoekers aanzetten om een actie uit voeren op de bedrijfswebsite.