Vanilya.nl

home » affiliate marketing

Affiliate marketing

Affiliate marketing (Performance Based Marketing) is een relatief nieuw marketinginstrument. Het principe is vergelijkbaar met webvertising (campagnes via andere websites). Het grote voordeel van affiliate marketing ten opzichte van andere marketinginstrumenten is dat bedrijven alleen betalen voor de behaalde resultaten (performance based). In tegenstelling tot een campagne waarbij per klik of impressie (resp. CPC of CPM campagne) wordt betaald; geldt bij affiliate marketing een vaste vergoeding of omzetpercentage per lead of verkoop. Affiliate marketing is daardoor zeer efficiënt, omdat het de mogelijkheid geeft gerichte bezoekers te trekken op basis van 'no-cure no-pay'.

Bij affiliate marketing gaat het meestal om de 'Cost per Lead' (CPL) en 'Cost per Sale' (CPS). Een lead is een bezoeker die zijn interesse toont in de website van het bedrijf en tot een bepaalde actie overgaat (bijvoorbeeld een brochure,- of offerteaanvraag), een sale is een daadwerkelijke verkoop. De vergoedingen kunnen in de vorm van een vast bedrag per lead of sale zijn, maar ook een percentage van het totale orderbedrag.

Gebruikte materialen bij affiliate marketing zijn banners, links, deeplinks, advertorials, white label oplossingen en productfeeds. Het hangt vaak van het onderwerp van de (publisher) website af welk materiaal het beste zal converteren. Belangrijk hierbij is om optimaal in te spelen op de bezoekers aan wie de materialen getoond worden. Ik denk hier graag met je mee en heb ruime ervaring met de diverse advertentiematerialen; in overleg kan ik deze materialen ook zelf aanleveren.

Drie partijen spelen een rol bij Affiliate marketing

Bij affiliate marketing zijn drie partijen actief: De publishers (of affiliates) zijn webmasters met hun websites, de merchants zijn bedrijven zoals bv. reisbureaus, telecombedrijven of andere webshops en het affiliatenetwerk dat publishers en merchants bij elkaar brengt.

Affiliate netwerken binnen en buiten Nederland

Publishers en merchants melden zich beiden aan bij een netwerk (hiervan heb je er meerdere in Nederland). De merchant levert promotiemateriaal aan, de publisher verwerkt dit binnen de eigen website. Het netwerk houdt alles bij (tracking & statistieken), en zorgt voor de financiële afhandeling. Een aantal bekende Nederlandse netwerken zijn: TradeTracker, TradeDoubler, Zanox, Daisycon, en Affiliate4u. Bekende buitenlandse netwerken zijn: Commission Junction, Zanox, TradeDoubler, Buy.at en Amazon.com. Ik ben goed bekend met alle netwerken, aangezien ik er al jaren mee werk op mijn eigen sites.

Welke rol speel ik?

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van een Affiliate manager. Vaak is deze rol ondergebracht binnen het bedrijf zelf (marketing manager met affiliate marketing gerelateerde taken), maar je ziet steeds meer mediabureaus die affiliate managers bij bedrijven wegzetten. De affiliate manager adviseert het bedrijf rond de opstart, implementatie en onderhoud van een affiliate campagne. Hierbij voert de affiliate manager werkzaamheden doorgaans in projectvorm uit. Ik heb ruime ervaring met affiliate management en kan uitstekend een affiliate marketing campagne voor bedrijven starten en onderhouden. Hierbij moet je denken aan het selecteren van het juiste netwerk, het bepalen van het juiste vergoedingsmodel, afhandeling van contacten met netwerk en publishers (affiliates), keuren van de leads en sales, analyse van behaalde resultaten en verankeren van affiliate marketing binnen de online activiteiten van het bedrijf.